TOMASOVSZKI BEÁTA HÍRFOLYAMA
Évente kétszer ad otthont a divat fővárosa az egyik legrangosabb divateseménynek, melyet a francia divatszövetség, a „Chambre Syndicale de la Haute Couture” rendez meg. Ahhoz, hogy egy divatház kiérdemelje az haute couture-címet, évről évre szigorú szabályoknak kell megfelelnie. Idén 14 divatház mutathatta be a legapróbb részletekig kidolgozott és a legkiválóbb kézimunkával elkészített kollekcióit.
A két legrégebbi couture-háznak idén is sikerült lenyűgözni a közönséget.
Azt sajnos nem tudjuk, hogy pontosan mi hatott Karl Lagerfeldre a couture kollekció készítésénél, az azonban biztos, hogy merőben frisset, fiatalosat és szokatlant alkotott. Az haute couture nagymestere mindenki legnagyobb meglepetésére sportcipőben küldte modelljeit a kifutóra, és a tipikus Chanel-darabokat kislányos stílussal fűszerezte meg. Cukorkaszíneket használ, a testhez simuló darabokat lazán szabott, rövid felsőrészekkel kombinálja. A ballon-foma megjelenik a klasszikus kosztümök ujjkidolgozásánál, a szoknyák és ruhák szabásánál. A játékos hatást övtáskákkal, könyök- és térdvédőkkel fokozza. Ezzel a kollekcióval Lagerfeldnek sikerült ismét újat alkotni a Chanel-ház történetében.
Raf Simons, a Dior-ház vezető tervezője bensőséges hangulatot teremtve a kifutón ezúttal az intimitás tematikáját dolgozta fel legújabb kollekciójában. Saját divatfilozófiáját követve Simons kifinomultan és határozottan viszi végig a választott témát. A kollekció szinte minden darabjánál az áttetszőség és a női test eltakarásának lehetőségeivel játszik. Az áttetszőség nemcsak az anyagokban (csipke, necc) jelenik meg, hanem azok megmunkálásában, és az egyes ruhadarabok szabásában is. Ezt az új látásmódot a tervező klasszikus sziluettekkel (H-, A- és Y-vonal) párosítja, melyeknek felfedezője nem más, mint a divatház alapítója, Christian Dior.
Donatella Versace 2014-es kollekciójához Grace Jones-tól, a ’80-as évek amazonjától merített ihletet. Grace védjegyévé vált a lazán lelógó, hosszú kapucni, ami központi szerepet kap Versace haute couture darabjainál is. Kiegészítőjévé válik a blézereknek, az overálloknak és az alkalmi ruháknak. A tervezőnő idén nagy hangsúlyt fektetett a ruhák díszítésére. A aprólékosan kidolgozott grafikus mintázatok az antik görög motívumvilágot idézik.
A következő tervezők kilépnek a hordhatóság szabta szűk határok közül, és a divatot tágabban értelmezve, a művészetből merítve alkották meg saját haute couture-kollekcióikat.
Viktor&Rolf kreativitásában most sem kellett csalódnunk. Idén nem modelleket, hanem a holland állami balett társulat táncosait kérték fel a divatház haute couture-vonalának bemutatásához. Nem véletlenül, hisz a holland tervezőpáros idei kollekcióját épp a táncosok ruhái inspirálták. A darabok mind latexből készültek, melyeket tetováláshoz hasonlító motívumokkal díszítettek. Nem hiányoztak a jellegzetes balett-jegyek sem, mint a szalagok, masnik és fodrok.
A kiegészítők sokszor háttérbe szorulnak, Jean Paul Gaultier couture-kollekciójában most mégis főszerepet kaptak. Az egész kollekció egyetlen, tollakkal díszített fejdísz köré épül, melyet a tervező a párizsi revük világából kölcsönzött. A ’20-as ’30-as évek éjszakai életének francia módiját ültette át a jelenbe. Gaultier ezúttal is engedte fantáziáját szabadon szárnyalni, mintha egy kitalált színdarab jelmezeit tervezné. A végeredmény: feltűnően díszített darabok, csillogó selymek, rövid, tollakkal díszített fehérneműk, pillangót idéző ruhaköltemények, és művészi tülldíszítések. A show végén pedig egy valódi varieté-csillag: Dita von Teese, a tökéletes megtestesülése mindannak, amit ma a revü jelent.
Az haute couture fogalmát egyedi módon értelmező divattervező Maison Martin Margiela. Értelmezése szerint a couture lényege, hogy használhatatlannak mondott dolgokból alkossunk egyedit. Úgy gondolja, hogy valóban értékes dolgok szemétből keletkeznek. A 2014-es tavaszi-nyári kollekció azonban egy kicsit eltávolodik ettől a gondolattól. A gyűjtögetést választja a tervező témájául. Ez az alapötlet leginkább azokon a ruhákon jelenik meg, melyeket Sailor Jerry, tetováló művész és az ő oldschool-stílusa inspirált. A kollekcióban két olyan ujjatlan felsőrész található, amik olyan hatást keltenek, mintha különböző anyagdarabokból álló tetoválások lennének, melyek a modellek felsőtestére és karjaira simulnak. Margiela gyűjtő-szenvedélyének bizonyítéka a ruhák gazdag mintázata: virág, különböző etnikai és op art-hatású minták, csíkok és hímzések keverednek egy-egy darabon.
Hétköznapjainkban a divat úgy jelenik meg, mint a fogyasztói társadalom szerves része, ami a fast fashion üzletek polcain havonta cserélődő árukínálatában valósul meg. A divatházaknak és vezető tervezőknek azonban minden alkalommal az haute couture-kifutóján sikerül bebizonyítani, hogy a divat képes túlmutatni az üzlet világán, hogy az haute couture az, ahol a divat művészet, és a tervezők új irányvonalakat kereső, kreatív alkotók.
Forrás: http://www.vogue.de/fashion-shows/haute-couture-paris (2014. 01. 29.)
Kép forrása: http://www.vogue.de/fashion-shows/kollektionen/fruehjahr-2014-hc/paris/viktor-rolf/runway/00180h (2014. 01. 29.)