Magyarország kicsi ország, ezért azt gondolhatnánk, hogy a divatvilágban – melyet London, Párizs, Milánó, New York, Tokió ural – mi nem rúghatunk labdába. A pesszimista nézetek nem alaptalanok, de ennek ellenére ez az állítás nem igaz.
Valóban vannak korlátaink. Nézzük meg, mik is azok a gátló tényezők, melyek a mai magyar tervező generációknak a fő problémát okozzák:
1) Nincs meg a háttéripar a tervezők mögött, a magyar textilipar megszűnt létezni a rendszerváltást követően. A ’90-es évekbeli távol-keleti tömeggyártás megjelenésével nemcsak a magyar textilipar omlott össze, hanem az európai textilipart is sokk érte. Az olasz és a belga szövetipar tudta csak ezt túlélni, így jellemzően e két országból történik az alapanyag beszerzés. Ez igen magas anyagköltséget eredményez, hiszen a magyar tervezők alkupozíciója sok esetben gyenge és a kis mennyiségű megrendelések nem teszik lehetővé a mennyiségi kedvezmények igénybe vételét.
2) Összefogás hiánya. Fentiekre is megoldást jelenthetne az iparág szereplőinek közös beszerzése, akár egy, a tervezők által létrehozott kereskedőház beiktatásával, de erre egyelőre nincs példa. Alapvetően a magyar tervezők elszigetelten dolgoznak, ritka a párbeszéd, a kollaboráció vagy a szakmai tapasztalatcsere közöttük. Legtöbbjük egyénileg, izoláltan szeretne érvényesülni.
3) A gyártókapacitások igen szűkösek, és drága a gyártás. Ez szintén a rendszerváltás hozadéka, hisz a nyugat felé nyitás eredményeképp Magyarországra beözönlöttek a nemzetközi tömegpiaci márkák és átvették a korábbi hazai konfekciógyárak felvevő piacait. A keleti exportlehetőségek is megszűntek, így a foglalkoztatók megszűnésével a szabászok, modellezők kezdtek eltűnni a munkaerőpiacról, és a szakmunkás képzés is háttérbe szorult érdeklődés híján. A mai magyar ruhagyártók jellemzően a nagy külföldi divatházaknak végeznek bérgyártást (méretgazdaságossági okokból), és a hazai tervezők kiszolgálása csak másodlagos jelentőségű számukra. Nem beszélve arról, hogy a kisszériás gyártás drágább, ami a hazaiak költségeit tovább növeli.
4) Tőkehiány. A hazai divatipari szereplők jellemzően a mikro- és kisvállalati szegmens tagjai, tőkeellátottságuk gyenge. A bankok számára túlzottan kockázatos a finanszírozásuk, hiszen a termékeik iránti kereslet nehezen előre jelezhető (divattrendeknek kitett ágazatról van szó), valamint a megtérülési ideje a beruházásoknak hosszú, és ráadásul a vállalkozások kis méretéből és a tevékenységből adódóan a biztosítékul felajánlható eszközök (főképp, ha van ilyen) jellemzően alacsony értékűek a finanszírozási igény összegéhez mérten.
5) A hazai fizetőképes kereslet gyenge, a nemzetközi szintérre való kilépés nagyon költséges, ráadásul igen éles a nemzetközi verseny. A fejlett piacgazdaságok divatipari szereplőinek támogatottsága, finanszírozási forrásokhoz való hozzáférése jelentősen jobb, versenyelőnyeik szinte behozhatatlanok.
Sajnos még sorolhatnánk a nehézségeket, de mégis térjünk át arra, amire építkezhetünk. Talán kevesen tudják, de Budapest a XIX. század végén és a XX. század elején, egészen a 1944-es német megszállásig európai divatközpont volt. Párizzsal, Londonnal, Béccsel és Berlinnel emlegették egy lapon a budapesti divatot. Girardi József, aki a századforduló legelegánsabb magyar szalonjának tulajdonosa volt, tervezte IV. Károly koronázására Zita királyné koronázási öltözékét. A Holzer áruházban osztrák, olasz és török exportra gyártották az öltözékeket. Rotchild Klára Faruk egyiptomi király és Horthy István esküvőjére tervezte a menyasszonyi ruhát és a násznép nőtagjainak díszruháit. 1935-ben Sciaparelli és Molyneux híres divattervezők Budapestre érkeztek a magyar népi motívumvilágot tanulmányozni, majd kollekcióikban a magyar hatás érvényesült. 1935-ben a Femina c. francia divatlap Magyarországot Párizs és Olaszország mellett a téli divat fő centrumaként tüntette fel címlapján. és még sorolhatnánk. Voltak sikereink, melyekre méltán büszkék lehetünk!
Ezen örökség mellett megkérdőjelezhetetlen tény, hogy a mai magyar tervezők (mind az idősebb, mind a fiatalabb generáció) rendkívül kreatívak és jól képzett szakemberek. A magyar népi motívumvilág továbbra is kifogyhatatlan inspirációs forrás, külföldön is nagyon kedvelt. A tervezőink külföldi fogadtatása kiemelkedően jó. Nézzük csak meg (a teljesség igénye nélkül), milyen sikereket értek el a közelmúltban és érnek el szezonról-szezonra tervezőink a világban:
- a 2016. őszi New-yorki Divathéten Makány Márta bemutatta kollekcióját,
- Benes Anita (Daalarna) esküvői kollekciói évek óta szerepelnek New Yorkban és Londonban, világszerte (New Yorktól Torontón át Hong Kongig 32 üzletben kaphatóak a kollekció darabjai),
- 2016-ban a Vendom Luxury Premium Tradeshow őszi rendezvényén Makány Márta, a Maison Marquise, a Sentiments Couture, Abodi Dóra, a Zema, a Wyhoys by Pápai Lilla, a BYME és Vágó Réka képviselte hazánkat (Carole de Bona, a Vendome Luxury alapítója szerint egyébként a magyar divatmárkák az alkalmazott színvilág miatt tűnnek ki a nemzetközi választékból),
- a USE Unused divatmárka 2009 óta jelen van Dél-Koreában, Japánban és Kínában, rendelkeznek showroommal Budapest mellett Párizsban és New Yorkban is,
- Sándor Szandra márkája, a Nanushka a világon több mint 250 üzletben kapható, Moszkvától Rióig,
- Konsánszky Dóra finom, lezser, nőies, de egyben maszkulin hatásokat is magába ötvöző stílusa nagyon kedvelt a Benelux államokban és Sanghajban is,
- Bélavári Zita mohácsi tervezőnő bujáki népviselet inspirálta ruhája 2012-ben a Miss Universe szépségkirálynő választás nemzeti viseletek versenyén nemzetközi elismerésben részesült, és még sorolhatnánk.
Végül, de nem utolsó sorban a magyar tervezők ruhái a külföldi celebek között is nagy népszerűségnek örvendenek. Íme, néhány példa:
- Konsánszky Dóra ruháinak rajongója a brit soul-jazz énekesnő, Szjerdene,
- Abodi Dóra kreációit viselték: Jena Malone, Kristin Bauer, Eisa Gonzáles, Bailee Madison, Stef Dawson, Lindsay Lohan, Lady Gaga és még sorolhatnánk,
- Nanushka ruháiban: Taylor Swift, Celina Aagaard, Charlize Theron, stb.,
- Szegedi Kata ruhában Yukimi Nagano rendszeresen fellép, valamint Miley Cyrus és Nicki Minaj is viselt már a tervezőnő ruháit.
Az egész ország nevében gratulálhatunk e sikereknek és reméljük, a divatvilág hírei között mind gyakrabban fogjuk felfedezni a magyar neveket a jövőben!
Kép forrása: http://bulistar.hu/magazin/