Képzeljünk el egy teremben 15 fehér lepelbe öltöztetett embert! Figyeljük meg, hogyan beszélgetnek egymással! Mit mondanak, és hogyan? Közben mit tesznek? Mennyire vannak közel egymáshoz? Képzeljünk el mindent! És most lássuk őket ruhában! Mit viselnek, és hogyan? Milyen színeket, formákat, fazonokat? Hogyan fognak meg egy tollat a kezükben, és hogyan kezdenek el írni? Ugye, mindannyian látjuk?!
Hogyan lehetséges ez?
Grafomentori tevékenységem során először az írás alapján értelmezem az ügyfeleim belső világát, majd együtt haladunk tovább önmaguk legjobb változata felé. Több éve figyelem, ahogy kinyílnak, ahogy visszatalálnak önmagukhoz az ügyfeleim, és ezáltal a megjelenésük, kézírásuk is megváltozik.
Ezzel a cikkel az a célom, hogy kicsit Te is más szemmel tudj nézni az írásra, mint eddig. Minden, amit csinálunk, az jellemző ránk, és nincs ez másként az írásképünkkel sem, hiszen nincs két egyforma írás, vagy aláírás a világon, ahogy két egyforma ember sincs a Földön. Amikor ránézel egy írásra, felejtsd el a szép és a csúnya szavakat! Csukd be a szemed, és képzeld el, hogy az írás elhagyja a papír felületét! Tedd fel magadnak a következő kérdéseket: Mit érzek most, hogy itt van mellettem? Zavar? Feldob? Szorongok tőle? Motivál? Lendületet ad? Lelassulok? Akár lásd egy szerepjátékban magatokat! Kávézás közben ki kezdi a beszélgetést? Ő dominál, vagy egyenlő felek vagytok? Esetleg zárkózott? Tudom, furcsán hangzanak ezek a kérdések első olvasásra, de teljes bizonyossággal állíthatom: ez működik. Amikor grafológiát tanítok, ezeket a kérdéseket már az 5. órán felteszem a diákjaimnak, akik egytől egyig képesek válaszolni a fenti kérdésekre.
Hogyan lehetséges ez, és mi a haszna ennek a gyakorlatnak számodra?
Most egy nézőpont adtam neked az írásokkal kapcsolatban. Ismered azt az érzést, amikor van egy szilárd véleményed valamiről, de amint kapsz egy új információt, már egészen más színben látod a helyzetet? Biztos történt már ilyen. Amint kipróbálod a kollégádon, párodon, családtagodon ezt a gyakorlatot, éppen ez fog megtörténni veled is. (Fontos, hogy ezt a gyakorlatot olyan írásminta tulajdonosával végezd el, aki már betöltötte a 10. életévét, hiszen ekkorra fixálódik az írás már annyira, hogy a lélek vetül ki a papírra, illetve ilyenkor már nem korlátozzák a tanárok az egyedi íráskép kialakulását.) Azért támogat téged ez a gyakorlat, mert ezután már tudod, mire számíts a másiktól. Az írás soha nem hazudik, és nem kell a duktornak (az írásminta tulajdonosának) megszólalnia ahhoz, hogy lásd, mire számíthatsz. Könnyebben tudod kezelni a helyzeteket, hiszen fel tudsz készülni. Ha elsőre nem megy a gyakorlat, akkor próbáld meg egy papíron, vagy akár a levegőben utánozni az írást, és miközben ezt teszed, figyelj befelé! Milyen érzés úgy írni, ahogy a másik? Tedd fel magadnak a kérdéseket, és figyelj a válaszra! Ez azért tud minden esetben működni, mert az írásnak nincs az agyban központja, így az egész agyunkkal, a múltunkkal írunk. Így, ha valaki írását követed, arra a területre fog hatni az adott grafikai jegy, ahol annak az érzésnek a „helye van”.
Az írásunk, ahogy a stílusunk is, időről időre változik, hiszen egy egészséges személyiség is folyamatosan fejlődik. Amit a papírra vetsz, az nem más, mint a gyerekkorod, a világról és önmagadról alkotott nézőpontjaid, a reakcióid sebessége és minősége.
Íme, néhány fix nézőpont az elemzéshez, ami segíthet:
- Az írás sebessége (a gondolkodás sebessége)
- Az írás tömörsége/szellőssége (a távolságtartás mértékéről árulkodik)
- Az írás nyomatéka, azaz mennyire nyomja rá a duktor a tollat a papírra (megmutatja, milyen energiával éli az életét és végzi a feladatait)
- Az írásban hányféle módon írja le a betűket? Mindig ugyanúgy, vagy változtat a betűk formájának megalkotásán? (Képes-e fejben a flexibilitásra, vagy merevebb, következetesebb?)
- Vannak szögek az írásban? (A szögek jelenléte mindig merevségről mesél nekünk. Minél több a szög, annál „nehezebb” a személyiség.)
Jó felfedezést kívánok!
Beck Laura, grafomentor, stíluskommunikátor