p style=text-align: justify;A divattörténet egyik legnőiesebb formavilágát a New Look képviseli. Jelentőségét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a tervezők időről időre visszanyúlnak a stílus homokóra sziluettjéhez./p
p style=text-align: justify;A New Look a francia divattervező, Christian Dior (1905-1957) nevéhez fűződik, aki legelső kollekciójának stílusával forradalmi erővel újította meg a divatot az 1940-es évek második felében. Ahhoz, hogy mindennek jelentőségét érezzük, kicsit vissza kell utaznunk az időben. Az 1900-as évek elején a fűzők a szekrények mélyére kerültek, a nőknek az élet olyan területein is helyt kellett állniuk, amit addig kizárólagosan a férfiak uraltak. Divatba jött az egyenes sziluett, a ruhák kevésbé voltak nőiesek. A derék vonalak lejjebb csúsztak. Igen kedveltek lettek a különböző szövetekből készült kosztümök, melyek az utazó és munkába járó nők igényeit maximálisan kielégítették./p
p style=text-align: justify;Az 1920-as években a ruhák még egyszerűbbek lettek, divatba jött a „fiús nő”, aki leginkább egy agglegény életmódjához hasonlatosan élte mindennapjait. Önállóan, saját lakásában és saját keresetéből élt, hétköznapjainak természetes részévé vált a sport. A szépségideál karcsú, atletikus alkatú és napbarnított lett. Az 1930-as évek gazdasági világválsága szintén visszafogta az újító kedvet, a formák maradtak letisztultak, a ruhák továbbra is a dolgozó nő életformájához igazodtak. Továbbra is divatban voltak a kosztümök, a szoknyák vádli középig értek és enyhén harang alakúak voltak, ami meghagyta a nők korábban kivívott mozgásszabadságát./p
p style=text-align: justify;A II. világháború kitörésével és Franciaország német megszállásával a divatipar is megtorpant. A híres tervezők sorra zárták be üzleteiket. Az anyaghiány sem kedvezett az iparnak, szinte minden országban szigorú rendeletekkel szabályozták a felhasználható anyagmennyiséget, ami tovább szigorította a szabásvonalakat. A hétköznapi viseletek meglehetősen katonásak voltak: széles, hangsúlyos vállak, zsebek és szűk szabásvonalak jellemezték a ruhákat. A II. világháború végével azonban Európában újra indult az élet. A nyersanyaghiány továbbra is jelentősen korlátozta a lehetőségeket, azonban a divat iránti érdeklődés újra éledezni kezdett. Ebbe a miliőbe robbant be Christian Dior New Look kollekciója./p
p style=text-align: justify;Dior 1946-ban alapította meg divatházát, majd ezt követően pár hét alatt papírra vetette első, saját nevével fémjelzett modelljeit. Dior a ’Ligne Corelle’ névvel illetett kollekció darabjait 1947 februárjában mutatta be. A ruhák stílusa új, az addig megszokottaktól teljesen eltérő volt és óriási hatást gyakorolt a divatra. A szokatlan kollekciót Carmel Snow, az amerikai Harpers’ Bazaar akkori főszerkesztője nevezte el New Looknak./p
p style=text-align: justify;Dior ruháival arra törekedett, hogy a női test egy gyönyörű, nyíló virághoz hasonlítson. Keskeny, lekerekített vállak; hangsúlyos mellrész, karcsú derék; örvénylő, hatalmas, kelyhet formázó bő szoknya jellemezte a formavilágot. A lényeg a tökéletes homokóra sziluetten volt, melyet a csípő műanyag erősítésű fűzővel való összehúzásával, a mellek föl- és széttolásával, illetve sok esetben a csípő kipárnázásával értek el. A jólöltözöttséghez hozzátartozott a kalap, kesztyű, illetve a mindehhez passzoló cipő és táska. A divat visszatért a romantikus nőiesség eszményéhez. Azért azt hozzá kell tennem, hogy a stílus nem volt teljesen új! Dior az 1830-as évek biedermeier stílusú korszakához nyúlt vissza, abban az időben volt elterjedt a karcsú derék és a bő szoknya, vagyis a homokóra sziluett./p
p style=text-align: justify;Dior 1947-ben tökéletesen ráérzett arra, hogy a nők a nélkülözés és a megpróbáltatások évei után vágytak a luxus érzetére, nőiességük újbóli megmutatására. A New Look mindezt biztosította számukra. Nők milliói rajongtak az új stílusért akkor, és nincs ez másként ma sem, hiszen a nőiesség soha nem megy ki a divatból!/p
p style=text-align: right;emstrongSütő Zsanett /strong/em/p
p style=text-align: right;emstrong /strong/em/p
Felhasznált irodalom:
Klasszikus divat a 20. század legfontosabb divattervezői és stílusai. Szerk.: Lisa Dyer. Alexandra. 2007.
Szűr Krisztina: Stylist kézikönyv. II. köt. Regun Press Kiadó, 2007.
a href=http://designmuseum.org/design/christian-diorhttp://designmuseum.org/design/christian-dior/a
a href=http://www.metmuseum.org/toah/hd/dior/hd_dior.htmhttp://www.metmuseum.org/toah/hd/dior/hd_dior.htm/a
nbsp;
nbsp;
Kép forrása:
nbsp;
a href=http://www.dior.com/couture/int_en/Fashion-Accessories/Couture/READY-TO-WEAR/Collection/Spring-Summer-2012/Look-N-24#http://www.dior.com/couture/int_en/Fashion-Accessories/Couture/READY-TO-WEAR/Collection/Spring-Summer-2012/Look-N-24#/a
nbsp;div style=’display:none;’ id=qwertyLinksa href=https://mkloan.com/online loan services/a/div